Are we playing Vivaldi in our Churches? هل نعزف فيفالدي في كنائسنا؟

 

the_four_seasons___vivaldi_by_irvinggfm-d4tj3vc

On 29 February I went to see my brother play with the Lebanon Youth Orchestra on his violin in St. Maroun Church in Down Town Beirut. It was a beautiful experience.

We sat in this old spacious church, a long hall surrounded with majestic columns and inspiring icons. The audience listened in silence as the music engulfed us in its rising and falling ecstasy.

I learned from the pamphlet that they were playing Vivaldi’s The Four Seasons. The pamphlet also had such descriptions as “concerto 1,” “Allegro,” and “E major Op. 8.” The pamphlet also told us that the concert was apparently moving in a certain order as the pieces portrayed Spring, then Summer, then Autumn, and ended in Winter.

At the beginning I tried to keep track of what was happening. Every time they stopped playing I would think to myself, alright, we must be in the next season. My plan fell to pieces as the orchestra kept stopping and restarting, and I was pretty sure that there were only four seasons. At the end I just gave up and sat and enjoyed the music (I did doze off towards the end – not sure if it was Autumn or Winter). The concert ended and I was left feeling happy with the music, yes, but angry that I was not one step closer to understanding the Four Seasons, Vivaldi’s style, what “allegro” means (it sounds like the name of a new sports car), or how exactly does each piece portray each season!

It would have been wonderful if the conductor (the excited guy with the stick) had stopped at some point, turned to us ignorant fools, and actually told us what was happening. He could have at least said, “now, dear audience, we are entering Summer.” But no, he just went about his thing.

Don’t we sometimes do the same at church? I wouldn’t know because I was raised in church and have been going there ever since. Although I did attend a non-Evangelical mass on more than one occasion and it was just like attending The Four Seasons. What do people who walk into our churches feel? Do they understand what we are saying? Is what we do a moving performance, but a mysterious one too? Do people simply sit there, enjoy the music, lights, pictures, and candles (and the shouting from the pulpit) and leave without really knowing what has just happened?

What about our youth? Do we speak their language? Why do youth usually come to the special youth programs (usually involving lots of games and food) but do not show up to church on Sunday morning?

Now, don’t get me wrong, I am not saying we should completely stop playing “classical music” (our church traditions) and start doing hard metal. No. But we could, perhaps, introduce an electric guitar into the string orchestra. Or, perhaps, have the conductor turn and explain what is happening to the audience.

The religion which Jesus preached was simple and understandable to the common people. It was the religion of the farmers, fishers, tax collectors, and prostitutes. He used stories of everyday ordinary things to explain extraordinary spiritual truths. What language are we using in our churches?

God is a mystery yearning to be known, a spirit yearning to be experienced, a love yearning to be lived. Do people hear his voice in their own language on Sunday?

Let us stand in prayer:

Lord,

Forgive us,

We have made you an alien

 But you became human,

We have made you silent

While you constantly speak

Amen

 

the_four_seasons___vivaldi_by_irvinggfm-d4tj3vc

مدونة حيث تجتمع الجوارح

ملاحظة: الجوارح تلك النسور التي تأكل الجثث. وإن أردت معرفة لما اخترت هذا الإسم الغريب فاقرأ مدونتي الأولى

مدونة # 42: هل نعزف فيفالدي في كنائسنا؟

في 29 شباط ذهبت لأشاهد أخي يعزف مع أوركسترا الشباب اللبنانية على الكمان في كنيسة مار مارون في وسط بيروت. كان اختبارا مذهلا

جلسنا في الكنيسة الواسعة، قاعة طويلة محاطة بالأعمدة الملوكية والأيقونات المؤثرة. وكان الجمهور يستمع بصمت للموسيقى التي ترتفع وتتهاوى بجنون الإحساس

قرأت على النبذة أن الأوركيسترا كانت تعزف مقطوعة الفصول الأربعة لفيفالدي. وكان أيضا مكتوب على النبذة تعابير أخرى مثل “كونسيرتو 1″، و”أليغرو” و “e  مايجر 8.” وقالت لنا النبذة أن هذه المقطوعة، على ما يبدو، تجسد لنا بالترتيب الربيع ثم الصيف ثم الخريف وأخيرا الشتاء

في البداية حاولت ن أتتبع ما يحدث. قررت بيني وبين نفسي أنه كل مرة يتوقفون فيها عن العزف فلا بد أننا ننتقل من موسم لآخر. ولكن خطتي المحكمة تهاوت بسرعة عندما ما فتأت الأوركسترا تتوقف ومن ثم تعيد البدء، وانا متأكد بأنه لا يوجد أكثر من 4 فصول. في النهاية استسلمت وجلست مستمتعا بالموسيقى (قد اكون غفوت قليلا – لست متأكدا إن كان الفصل خريفا أم شتاءا). انتهت الحفلة وكنت سعيدا بالموسيقى، نعم، ولكني أيضا كنت غاضبا لأنه بعد حضوري للحفلة لم أصبح ولا بأي شكل عليم أكثر بالفصول الأربعة، أو أسلوب فيفالدي، أو معنى “أليغرو” (وهي تبدو لمسمعي أنها اسم سيارة رياضية حديثة)، ولا كيف تعبّر كل قطعة عن كل فصل!

كان سيكون رائع لو المايسترو (ذلك الشخص المتحمس الممسك بالعصا) التفت ونظر الينا نحن الجاهلين وقال لنا ماذا يحدث. أو على الأقل قال لنا “الأن، أيها الاعزاء، سننتقل للصيف.” ولكن كلا، هو استمر بما كان يفعله بدون اكتراث فينا

ألا نفعل نفس الشيئ في كنائسنا في بعض الأحيان؟ أنا قد لا أعرف لأنني تربيت في الكنيسة. مع أنني حضرت أكثر من مرة قداس في كنائس غير إنجيلية وشعرت كأنني أشاهد الفصول الأربعة. ماذا يشعر الناس عندما يدخلون كنائسنا؟ هل يفهمون ما نقول؟ هل ما نفعله مجرد عرض جميل ولكن سريّ؟ هل يجلس الناس ويستمتعون بالموسيقى والأضواء والصور والشموع (والصراخ من على المنبر) ويتركون القاعة بدون أي فهم لما حصل؟

ماذا عن الشبيبة؟ هل نتكلم لغتهم؟ لما يأتي الشبيبة للبرامج الخاصة (حيث يوجد الأكل والألعاب) ولا يأتون للكنيسة نهار الأحد؟

لا تسيؤو فهمي. أنا لا أقول أنه يجب أن نتوقف عن عزف “الموسيقى الكلاسيكية” (العادات الكنيسة) ونبدأ بعزف موسيقى الميتال الصاخبة. كلا. ولكن قد نقدر أن نُدخل غيتار الكتروني على الأوركيسترا أو قد يلتفت المايسترو ويفسّر للجمهور ماذا يحدث

الديانة التي نادى بها يسوع كانت بسيطة ومفهومة للناس العاديين. كانت ديانة الفلاحين والصيادين والعشارين والزناة. استخدم قصص عن أمور عادية ويومية ليفسر حقائق غير اعتيادية وروحية. ما اللغة التي نستخدمها في كنائسنا؟

الله سر يتوق لأن يُعرف، وروح تتوق لأن تُختبر، ومحبة تتوق لأن تُعاش. هل يسمع الناس صوته بلغتهم نهار الأحد؟

دعونا نقف لنصلي

يا رب

سامحنا

لقد جعلناك كائنا فضائيا

ولكنك أصبحت إنسانا

لقد جعلناك صامتا

ولكنك تتكلم باستمرار

آمين

 

Advertisements

2 thoughts on “Are we playing Vivaldi in our Churches? هل نعزف فيفالدي في كنائسنا؟

  1. Thank you.

    I have nothing in particular to say about this post, but I wanted to say how much I appreciate your blog. I particularly appreciate the way you always end in prayer – and your dedication to present everything bilingually. I discovered your blog a few months ago (via. a mailing list called ‘evangelicals for middle east understanding) and look forward to hearing your ironic but also sincere take on things, from a place far from me that I know little about (I’m in New Zealand and have never travelled anywhere in the middle east). I greatly appreciate this window on your world.

    –Heather 🙂

    Liked by 1 person

    • Thank you Heather for your kind and encouraging words! I am very happy that you read my humble blogs and I am happy to be a small window into the Middle East.
      I too know very little about New Zealand. I will also make sure to check out your blogs and writings.
      Many blessings,
      Nabil

      Like

I would love to hear your thoughts...أحب أن أسمع آرائكم

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s